2025.06.. html-2025/tv5-2025-06-22.htm C.22781
TV5 KUNSZT 21h.
ÁRNYÉK NÉLKÜL / fél óra / Czimra Gyula kapcsán
Visszalépünk az árnyékba, vagyis az árnyék nélküliségbe. Váli Dezsőre ugyanis hatott Czimra Gyula művészete. Műteremábrázolásaiban láthatunk otthagyott széket vagy magányosan várakozó festőállványt. Most ezt az enteriőrt járjuk be.
Czimrát nagyon szeretem, és ez megtisztelő volt, és ez egy móka, hogy egy fejezetet velem kezdtek, egy versemmel. Amiről itt szó van, ahhoz egy kicsit hátrébb kell lépni. Hogy miért fest az ember? Mire való a kép? Arra való, hogy fölfelé mutat, hogy valami jobbra vágyunk, szebbre vágyunk, és ezt fejezi ki. Egy hívő ember számára - úgy tartom - hogy egy remekmű megmutatja Isten köpenye szegélyét egy pillanatra. Nyilvánvalóan Czimra is ezt akarta a műtermeivel.
Mielőtt valamit megépítenék, az első fázis a rombolás.
Zsidó temetők, majd belső terek. Műtermek. Ezek jellemzik főként Váli Dezső művészetét. Az alkotó képein, akárcsak Czimra Gyula festményein az árnyék hiánya érdekes atmoszférát teremt a vásznon, épp úgy ahogy a geometrikus formák és a jellegzetes motívumok.
Nekem eszembe se jutott árnyékot festeni, hiszen ez zavaró forma egy festőállvány alatt számomra. Neki is valószínűleg eszébe se jutott, mert ő egyszerűen motívumot keresett és körülbelül geometrikus formákat, abba nem illik bele az árnyék, meg fölösleges. Az ember nem szobát fest, hanem képet.
[festés közben mondom.] Most kivételesen egy műtermet festek, mint harminc éve általában, és elkezdtem ezt a képet. Ettől a perctől kezdve, hogy ezt a két foltot kitaláltam, már a kép vezet. Egyáltalán nem tudom, hogy milyen lesz a kép.
Váli Dezső festőművész szerint a klasszikus műtermi formák, mint a festőállvány, a horizontvonal, vagy az ablak, mindenkinek mást jelentenek.
Ez számomra is rejtett. Én semmit nem akarok mondani, aki olvassa, az napszakonként és évenként is változó, hogy mit mond számára. Amennyire gazdag, amennyi az élete, abból egy részletre hall visszhangot. Czimra a legjobb képeiben egy olyan ritmus, szín és formarendszert épített össze, ami engem megemel. A legjobb képei megrendítőek. Ezért szeretem.
Míg Czimra Gyula műteremábrázolásait több korszakában, több színben is újra fogalmazta, addig Váli Dezső képeire a sötét, szürkés, feketés színvilág jellemző. A színválasztás és a festői technika is a praktikusságot szolgálja, és azt, hogy az élet éppen adódó lehetőségeit kell megragadni, legyen az akár a fekete festék árcsökkenése.
Ez egy szélhámos dolog, de sokszor a képet a szignó fejezi be. A jobb alsó sarokkal soha nem kell törődnem, mert ott mindig van valami fekete.
[Meséltem nekik, a miért kérdésre a klubban azt válaszolom, hogy most nagyon lement a fekete festék ára. Itt komolyan vették.]